Elk jaar starten duizenden mensen enthousiast met een eigen bedrijf en zijn er vele ervaren managers die met een eigen bedrijf willen starten. We noemen deze personen “management buy-in kandidaten” (MBI-kandidaten). In deze tiendelige reeks wil Adcorporate handige tips en tricks verschaffen voor MBI-kandidaten. Zij hebben namelijk een gemeenschappelijk doel: het realiseren van de droom van zelfstandig ondernemerschap.

Zoals in het vorig artikel gesteld, is een degelijke voorbereiding essentieel voor het welslagen van een goede deal. Je wil ondernemer worden middels een overname en je hebt een zoekprofiel samengesteld. Nu start de zoektocht naar een ideaal overnametarget.

Hoe komt u in contact met geschikte partijen? De meeste ondernemers die hun bedrijf willen verkopen, roepen dit niet van de daken. U zult dus zelf kenbaar moeten maken wat uw plannen zijn. Naast het opstellen van een goed zoekprofiel is het ook waardevol om helder te maken waarom u een dergelijk bedrijf zoekt en wat u toe gaat voegen aan deze onderneming.

Het voordeel is dat de potentiële verkoper direct ziet of A) zijn bedrijf voldoet aan de zoekcriteria en B) of uw motivatie bij hem/haar en zijn/haar bedrijf past. De persoonlijke klik is immers net zo belangrijk als de materiële kant van een bedrijfsoverdracht. Verkopers zijn vaak de oprichters van het bedrijf en bij de bedrijfsopvolging wensen zij het bedrijf door te geven aan een partij die het bedrijf een succesvolle toekomst kan geven.

 

Met het zoekprofiel kunt u de volgende kanalen inzetten:

  • Uw eigen netwerk en sociale omgeving: geef aan wat uw plannen zijn en wat u zoekt;
  • KMO-databanken (de grootste en meest bekende is Bedrijventekoop.be): hier kunt u zoeken naar te koop aangeboden bedrijven of kunt u zelf een aankoopprofiel plaatsen;
  • Relevante online netwerken (bijvoorbeeld LinkedIn): hier kunt u laten weten wat u zoekt;
  • Uw zoekprofielen kenbaar maken bij overnameadviseurs.
  • Bedrijvencontactdagen en symposia over bedrijfsoverdracht: laat uw gezicht zien maak bekend wat u wil.

Lees onze vorige blogs in deze reeks:

  1. Kopen: bewustwording en oriëntatie
  2. Start-up of overname
  3. MBI – voorbereidingen